Kodėl dar viena platforma, kai jų ir taip pilna?
Mokytojų kabinetuose ir namuose jau seniai kaupiasi įvairių skaitmeninių įrankių arsenalai. Vieni naudoja Moodle, kiti prisiekia Google Classroom, treti bando derinti kelias sistemas vienu metu. Ir štai ateina dar viena – NovaTech. Pirmoji reakcija dažnai būna skeptiška: „Dar viena platforma? Tikrai to reikia?” Tačiau praktika rodo, kad būtent integruotas požiūris, kai viena sistema gali pakeisti kelias skirtingas, iš tikrųjų palengvina, o ne apsunkina darbą.
NovaTech nėra tiesiog dar vienas mokymosi valdymo įrankis. Tai ekosistema, kuri jungia vaizdo konferencijas, užduočių valdymą, pažangos stebėjimą ir bendravimo kanalus vienoje vietoje. Svarbiausia – ji sukurta atsižvelgiant į realius mokytojų poreikius, o ne abstrakčias technologines galimybes. Kai 2020-aisiais prasidėjo masinė migracija į nuotolinį mokymą, daugelis mokytojų turėjo žongliruoti tarp penkių ar šešių skirtingų programų. Viena pamokoms vesti, kita užduotims siųsti, trečia pažymiams rašyti, ketvirta tėvams pranešimus siųsti. NovaTech filosofija – viskas vienoje vietoje, bet ne ant vieno krūvio.
Pirmieji žingsniai: kaip pradėti nenuskendus informacijoje
Pradėti naudoti naują platformą visada baugu. Ypač kai esi mokytoja, kuri jau turi pilną tvarkaraštį, krūvas nepatikrintų namų darbų ir tėvų, laukiančių atsakymų į el. laiškus. Gera žinia ta, kad NovaTech diegimas nereikalauja savaitės intensyvių mokymų ar IT specialisto pagalbos.
Pirmas dalykas, kurį reikia padaryti – nesistengti iš karto išbandyti visų funkcijų. Tai klasikinė klaida, kurią daro dauguma entuziastingų mokytojų. Geriau pradėti nuo vieno konkretaus poreikio. Pavyzdžiui, jei labiausiai trūksta patogios vaizdo konferencijų sistemos – pradėkite nuo to. Sukurkite savo pirmąją virtualią klasę, išbandykite ekrano dalijimosi funkciją, pasižiūrėkite, kaip veikia interaktyvios lentos.
Registracija platformoje užtrunka apie penkias minutes. Sistema paprašys nurodyti, ar esate mokytojas, mokinys ar administratorius. Pasirinkus mokytojo rolę, atsiranda paprastas vedlys, kuris pasiūlo sukurti pirmąją klasę. Nebūtina iš karto pildyti visų laukų – galite grįžti prie jų vėliau. Svarbiausia – gauti prieigos kodą arba nuorodą, kurią galėsite pasidalinti su mokiniais.
Antrasis etapas – pakvietimas mokinių. NovaTech leidžia tai padaryti trimis būdais: išsiųsti el. laiškus tiesiogiai iš platformos, sugeneruoti prisijungimo kodą, kurį mokiniai gali įvesti patys, arba nusiųsti tiesioginę nuorodą. Praktika rodo, kad su jaunesniais mokiniais patogiausia veikia kodas (jie tiesiog įveda šešių skaitmenų kombinaciją), o su vyresniais – nuoroda.
Pamokų planavimas ir vedimas: nuo teorijos prie praktikos
Kai jau turite sukurtą klasę ir prisijungusius mokinius, prasideda tikrasis darbas. NovaTech pamokų planavimo įrankis gali atrodyti sudėtingas iš pirmo žvilgsnio, bet iš tikrųjų jis labai intuityvus. Pagrindinis skirtumas nuo tradicinių planų – čia viskas interaktyvu ir gyvai.
Planuodami pamoką, galite iš anksto įkelti visus reikiamus materiālus: prezentacijas, vaizdo įrašus, darbo lapus PDF formatu. Sistema automatiškai juos sutvarko į chronologinę seką. Jei pamoka suskirstyta į kelias dalis, galite sukurti atskirus blokus – pavyzdžiui, „Įžanga” (10 min), „Naujos medžiagos paaiškinimas” (20 min), „Praktiniai užsiėmimai” (15 min), „Apibendrinimas” (5 min). Kiekviename bloke gali būti skirtingi ištekliai ir veiklos.
Ypač naudinga funkcija – galimybė dubliuoti pamokas. Jei dėstote tą patį dalyką keliose klasėse, nereikia visko kurti iš naujo. Tiesiog pasirenkate „Dubliuoti pamoką” ir pritaikote ją konkrečiai grupei. Tai sutaupo neįtikėtiną kiekį laiko.
Vedant pamoką realiu laiku, NovaTech suteikia keletą įrankių, kurių tikrai trūksta kitose platformose. Pirmiausia – galimybė matyti, kas iš mokinių aktyviai dalyvauja. Ne tik kas prisijungęs, bet kas tikrai žiūri į ekraną. Sistema stebi, ar mokinys perjungė į kitą skirtuką ar minimizavo langą. Tai ne šnipinėjimas, o būtinybė – nuotolinėje aplinkoje labai lengva „fiziškai būti, bet protiškai nedalyvauti”.
Interaktyvios lentos funkcija leidžia ne tik mokytojui rašyti ir piešti, bet ir mokiniams prisijungti prie bendro darbo. Galite iškviest konkretų mokinį prie lentos, arba leisti visiems vienu metu braižyti skirtingomis spalvomis. Matematikos ar gamtos mokslų pamokose tai neįkainojama.
Užduočių kūrimas ir vertinimas: kaip nesugaišti pusės gyvenimo
Užduočių tikrinimas – viena labiausiai laiko reikalaujančių mokytojo darbo dalių. NovaTech šioje srityje tikrai stengiasi palengvinti gyvenimą, nors stebuklo tikėtis neverta – visiškai automatizuoto vertinimo dar niekas neišrado (ir gal gerai).
Kurdami užduotį, galite pasirinkti iš kelių formatų: atvirojo tipo klausimus, testus su variantais, failų įkėlimą, interaktyvius pratimus. Testams sistema siūlo automatinį vertinimą – tai puiku greitam žinių patikrinimui. Tačiau rimtesnėms užduotims geriau rinktis kombinuotą formatą: dalis klausimų tikrinama automatiškai, dalis reikalauja mokytojo įvertinimo.
Labai praktiška funkcija – galimybė nustatyti pateikimo terminus ir automatines priminimus. Sistema pati išsiunčia pranešimus mokiniams prieš tris dienas, vieną dieną ir dvi valandas iki termino pabaigos. Mokytojai taip pat gauna pranešimus, kai mokinys pateikia darbą. Nereikia nuolat tikrinti, kas jau atsiuntė, o kas dar ne.
Vertinant darbus, NovaTech leidžia palikti ne tik bendrą komentarą, bet ir konkrečias pastabas tekste. Galite pažymėti konkretų sakinį ar pastraipą ir parašyti, kas čia negerai arba kas pavyko gerai. Mokiniai mato šias pastabas tiesiogiai savo darbe, o ne kaip atskirą komentarą apačioje. Tai daug efektyvesnis grįžtamasis ryšys.
Dar viena funkcija, kurią vertina mokytojai – plagiato tikrinimas. Sistema automatiškai palygina pateiktus darbus tarpusavyje ir su interneto šaltiniais. Tai ne visada tikslus įrankis, bet padeda pastebėti akivaizdžius nusirašinėjimo atvejus.
Bendravimas su mokiniais ir tėvais: kaip išsaugoti sveikus nervus
Nuotolinis mokymas kartais virsta nesibaigančiu pranešimų srautu. Mokiniai rašo bet kuriuo paros metu, tėvai tikisi greito atsakymo, ir netrukus jau nebežinai, kur baigias darbo laikas ir prasideda asmeninis gyvenimas. NovaTech turi keletą funkcijų, kurios padeda nustatyti ribas.
Pirmiausia – galite nustatyti „darbo valandas”, per kurias esate pasiekiama platformoje. Už šių valandų ribų mokiniai vis tiek gali siųsti žinutes, bet jos pažymimos kaip „bus perskaityta rytoj”. Tai padeda išvengti lūkesčio, kad mokytojas turi atsakyti į klausimą apie namų darbus dešimtą vakarą.
Platformoje yra trys bendravimo kanalai: privačios žinutės (kaip el. paštas), klasės diskusijų forumas ir tiesioginiai pokalbiai pamokų metu. Svarbu mokinius išmokyti, kada naudoti kurį kanalą. Privatūs klausimai – privačiomis žinutėmis. Klausimai, kurie gali būti įdomūs visiems – forume. Skubūs klausimai pamokos metu – per pokalbių funkciją.
Bendravimas su tėvais NovaTech platformoje organizuotas atskirai. Tėvai gali matyti savo vaiko pažangą, pateiktas užduotis ir įvertinimus, bet negali sekti pamokų ar matyti klasės diskusijų. Tai svarbi privatumo riba. Tėvams galite siųsti individualius pranešimus arba bendrus pranešimus visai klasei. Sistema automatiškai verčia pranešimus į tėvų pasirinktą kalbą, jei jie yra kitakalbiai.
Pažangos stebėjimas ir analizė: skaičiai, kurie kalba
Vienas didžiausių NovaTech privalumų – išsami analitika. Ne tiesiog sausas pažymių sąrašas, o tikrai informatyvūs duomenys apie kiekvieno mokinio pažangą ir įsitraukimą.
Pagrindinis įrankis – mokinio profilis. Jame matote ne tik pažymius, bet ir aktyvumo statistiką: kiek laiko praleido platformoje, kiek užduočių pateikė laiku, kiek dalyvavo diskusijose, kokia jo vidutinė pažanga palyginti su klasės vidurkiu. Šie duomenys padeda pastebėti problemas anksti. Jei matote, kad mokinys, kuris anksčiau buvo aktyvus, staiga sumažino aktyvumą – tai signalas, kad reikia pasikalbėti.
Sistema taip pat generuoja automatines ataskaitas. Galite pasirinkti, kokio laikotarpio ataskaitą norite – savaitės, mėnesio, ketvirčio. Ataskaita apima ne tik pažymius, bet ir bendrus įsitraukimo rodiklius. Tai labai patogu tėvų susitikimams ar mokytojų taryboms.
Įdomus įrankis – pažangos prognozavimas. Sistema, remdamasi ankstesne mokinio veikla, gali prognozuoti, kokį galutinį įvertinimą jis greičiausiai gaus. Tai ne tikslus spėjimas, bet statistinis modelis, kuris padeda identifikuoti mokinius, kuriems gali prireikti papildomos pagalbos.
Klasės lygio analizė rodo, kurios temos buvo sunkiausios, kur mokiniai darė daugiausiai klaidų, kiek laiko vidutiniškai užtruko atlikti konkrečias užduotis. Ši informacija labai vertinga planuojant būsimas pamokas – matote, kur reikia daugiau laiko skirti, o kur galite eiti greičiau.
Technikos problemos ir jų sprendimas: kai viskas eina ne pagal planą
Idealių technologijų nėra. NovaTech, kaip ir bet kuri kita platforma, kartais „pakabina”, atsijungia ar tiesiog keistai veikia. Svarbu žinoti, kaip greitai išspręsti dažniausias problemas.
Dažniausia problema – vaizdo ar garso sutrikimas pamokų metu. Pirmasis dalykas, kurį reikia patikrinti – interneto ryšys. NovaTech reikalauja bent 5 Mbps greičio stabiliam vaizdo transliavimui. Jei ryšys silpnas, sistema automatiškai sumažina vaizdo kokybę, bet kartais geriau tiesiog išjungti kamerą ir tęsti tik su garsu.
Antroji dažna problema – mokiniai negali prisijungti prie pamokos. Dažniausiai tai nutinka dėl to, kad jie naudoja pasenusią naršyklės versiją arba neišvalė slapukų. Paprasčiausias sprendimas – paprašyti atidaryti platformą inkognito režimu arba kitoje naršyklėje. Jei tai nepadeda, greičiausiai problema yra mokinio įrenginyje ar interneto ryšyje.
Trečiasis dažnas klausimas – kaip atkurti pamokos įrašą, jei sistema užstrigo įrašymo metu. NovaTech automatiškai išsaugo įrašus kas kelias minutes, todėl net jei įvyko sutrikimas, dauguma medžiagos turėtų būti išsaugota. Įrašai pasiekiami per „Pamokų archyvą” ir paprastai atsiranda per 10-15 minučių po pamokos pabaigos.
Platformos techninė pagalba veikia visą parą, bet atsakymo laukti gali tekti kelias valandas. Greitesniam sprendimui naudokite bendruomenės forumą – ten kiti mokytojai dažnai gali pasidalinti sprendimais, kurie jiems padėjo.
Kai technologija tarnauja, o ne diktuoja taisykles
Po kelių mėnesių darbo su NovaTech dauguma mokytojų pripažįsta, kad platforma tikrai palengvina kasdienybę. Ne todėl, kad ji būtų tobula – nėra tokios sistemos. Bet todėl, kad ji leidžia susikoncentruoti į tai, kas tikrai svarbu – mokymo kokybę ir santykį su mokiniais.
Svarbiausias patarimas integruojant NovaTech ar bet kurią kitą platformą – nepamirškite, kad technologija yra tik įrankis. Ji negali pakeisti gero mokytojo, įdomios pamokos ar prasmingo grįžtamojo ryšio. Kartais geriausias sprendimas yra ne ieškoti dar vienos platformos funkcijos, o tiesiog paskambinti mokinių tėvams ar susitikti su mokiniu individualiai.
Nuotolinis mokymas niekada nebus identiškas gyvam kontaktui klasėje. Bet su tinkamais įrankiais ir pragmatišku požiūriu jis gali būti tikrai efektyvus ir prasmingas. NovaTech suteikia galimybes – kaip jas panaudosite, priklauso nuo jūsų. Pradėkite mažais žingsniais, nebijokite eksperimentuoti, klausykite mokinių atsiliepimų ir pritaikykite sistemą savo poreikiams, o ne atvirkščiai. Technologija turi tarnauti jums, o ne jūs jai.